Edunet w Tarnowie

Szkoła, kierowana przez dyrektor Dorotę Zaleśny, pracuje w oparciu o aplikacje portalu edukacyjnego Edunet, służące do zarządzania informacjami i usługami edukacyjnymi. Są to: e-sekretariat, e-kadry, e-księgowość, aplikacje dotyczące stołówki, magazynu, biblioteki.

Nabór do szkoły odbywa się w systemie elektronicznym. W szkole znajdują się trzy pracownie komputerowe (dwie dla klas 4–6 oraz jedna przystosowana dla potrzeb edukacji wczesnoszkolnej – z dostępem do internetu, wyposażone w odpowiednie dla danego etapu edukacyjnego programy do nauczania poszczególnych przedmiotów. W zasobach szkoły są również laptopy do wykorzystywania przez nauczycieli przy aplikacji e-dziennik i do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, a także przez uczniów na zajęciach dodatkowych. W pokojach nauczycielskich są zestawy komputerowe służące nauczycielom do bieżącej pracy.

Logopeda szkolny posługuje się programami komputerowymi w diagnozowaniu ryzyka dysleksji oraz podczas zajęć prowadzonych z uczniami. W świetlicy oraz bibliotece są zestawy komputerowe służące do prowadzenia zajęć. Są tablice interaktywne: dla edukacji wczesnoszkolnej, z oprogramowaniem do zajęć matematycznych i edukacji przyrodniczej oraz  dla II etapu edukacyjnego z oprogramowaniem do matematyki, przyrody, zajęć językowych oraz program z zestawem ćwiczeń interaktywnych o charakterze interdyscyplinarnym, rzutniki i ekrany. Szkoła posiada również strefy bezprzewodowego internetu oraz infokiosk do wykorzystania przez rodziców. Na bieżąco uzupełniana jest baza programów edukacyjnych, zarówno do pracowni komputerowych, jak i do tablic interaktywnych. Opiekę nad pracowniami sprawują wyznaczeni nauczyciele. Aby zoptymalizować wykorzystanie posiadanych zasobów oraz umożliwić każdemu nauczycielowi pracę z użyciem komputerów i internetu, stworzono grafiki dostępu do pracowni komputerowych i tablic multimedialnych oraz przydzielono laptopy do poszczególnych sal lekcyjnych na potrzeby e-dziennika. Grafiki są elastyczne i dają możliwość modyfikacji,  nauczyciele wykorzystują laptopy, rzutniki i ekrany także poza grafikiem, w miarę potrzeb i dostępności sprzętu.

Nauczyciele nie byli na początku przekonani do edukacji interaktywnej, dyrektorka zaczęła więc od zaproszenia wszystkich nauczycieli do udziału w finansowanym ze środków UE szkoleniu dotyczącym wykorzystania TIK w pracy nauczyciela. W ciągu 2 lat wszyscy ukończyli kurs, oswoili komputer, oprogramowanie, udoskonalili umiejętności wykorzystania internetu, urządzeń i programów multimedialnych. Komputer stał się narzędziem ich pracy. Następnie należało pokazać nowe możliwości, uzmysłowić korzyści wynikające ze stosowania edukacji interaktywnej, zachęcić do jej stosowania. Posłużyły temu wewnątrzszkolne doskonalenie i zajęcia otwarte (lekcje pokazowe).

Wszystkie oddziały klasowe w szkole realizowały po dwa projekty edukacyjne z wykorzystaniem multimediów. Nauczyciele korzystają z aplikacji do drukowania świadectw, a wykorzystanie e-sekretariatu oraz e-dziennika stanowi dla dyrektora cenne narzędzie zarządzania placówką. Za posiadany sprzęt odpowiadają wszyscy nauczyciele, funkcjonowanie pracowni koordynują opiekunowie, a bieżący serwis, drobne naprawy i modyfikacje wykonuje konserwator. W nowym roku szkolnym uczniowie klas I będą mogli korzystać dodatkowo z e-booków”.

 
 

Mocny punkt:

Inwestycje w sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie sprawiły, że TIK na dobre zagościł w tej szkole. Jednak ważniejsza od zakupu komputerów czy tablic interaktywnych jest umiejętność zmotywowania nauczycieli do korzystania ze stworzonych im możliwości. Cały zespół nauczycieli przekonał się, że technologie informacyjno-komunikacyjnych naprawdę ułatwiają pracę. Dobrym pomysłem jest ewidencjonowanie użytkowania sprzętu. To najszybsza forma monitoringu, która pozwala zespołowi kierowniczemu dostrzec te obszary pracy szkoły, w których wdrożenie nowych technologii do codziennej pracy wymaga dodatkowego wparcia.

Możliwości modyfikacji:

Z przedstawionych w tym przykładzie rozwiązań mogą skorzystać także szkoły, które nie posiadają tak bogatych zasobów, ale chcą wprowadzać zmiany. Bardzo dobrym wyjściem jest oparcie przeprowadzanej zmiany na szkolnych liderach TIK. Przy odpowiednim wsparciu kierownictwa szkoły pokażą oni pozostałym nauczycielom, w jaki sposób narzędzia dostępne w szkole mogą zostać wykorzystane w procesie nauczania. Takie rozwiązanie na początku nie potrzebuje inwestycji w sprzęt, co jest jego dużą zaletą.

 

 
 
fot. kidsandcomputer_flickr_dalbera_CC BY 2.0
Inspiracje: