Grupowe projekty na przykładzie metody WebQuest

Celem wprowadzonej zmiany było uatrakcyjnienie nielubianych przez uczniów treści i przedmiotów, wzrost efektywności uczenia się, odkrywanie związków między dziedzinami wiedzy i życia, praktycznych zastosowań treści uczenia się - relacjonuje Zdzisława Hojnacka.

Wprowadzając zmianę nauczycielka chciała wyjść poza tradycyjne ramy fizyczne przedmiotu (lekcja, zeszyt, ławka szkolna) w dowolną przestrzeń fizyczną, czasową i technologiczną. Z drugiej strony myślała o tym, jak pokazać uczniom istnienie związku między szkolnymi treściami edukacyjnymi a życiem, użytecznymi zastosowaniami (zwłaszcza w kontekście dzisiejszych osiągnięć wiedzy i technologii). Brak świadomości takiego związku przekładał się na niską motywację do uczenia się, postrzeganie matematyki w oderwaniu od innych przedmiotów  oraz od życia. Dodatkowo, najsłabsi uczniowie mieli niskie poczucie możliwości osiągania sukcesów.

Do planu pracy (matematyka) wprowadzono WebQuest (jeden w cyklu rocznym) dla wszystkich lat poza ostatnim rokiem. Realizacja przebiegała w grupie 2-5 uczniów przez kilka kilka tygodni. Efekty były publikowane w sieci. Okazało się, że uczniowie o najwyższych osiągnięciach wykazywali niższą motywację do pracy tą metodą, efekty były najlepsze w przypadku uczniów o najniższych osiągnięciach. 

 

 

Wskazówki dla naśladowców:

Warto zaczynać od „miniwebquestów” (wąska tematyka, krótkie  terminy) – uczniowie muszą najpierw przyswoić zasady metody. Początkowo tylko dla chętnych. Warto przemyśleć kryteria oceny, zadbać, aby były zrozumiałe dla uczniów. Istotne są też zasady związane z obniżaniem punktacji lub dyskwalifikacją (np. za nieuczciwość, łamanie prawa etc.). Należy uwzględniać także terminowość i konsekwencje jej braku.
Wysoce zalecane jest wprowadzenie zadań wymagających aktywności praktycznych, manualnych (pomiary, konstruowanie, budowanie etc.).

 


Za przeprowadzenie zmiany odpowiedzialny był nauczyciel przedmiotowy. Autorka dobrej praktyki zaleca dodatkowo wprowadzenie w sprawy nauczania problemowego i metody projektu rodziców - głównie z uwagi na pozyskanie ich zrozumienia i wsparcia. W drugim etapie – należy dołączyć nauczycieli innych przedmiotów (WebQuesty międzyprzedmiotowe).

 

Podczas realizacji filmowej relacji uczniów z WebQuestu „Człowiek witruwiański”. Na pierwszym planie smartfon - chwilowo w roli narzędzia pomiarowego, na drugim – uczeń w roli modela ze szkicu Leonarda da Vinci podczas lekcji… matematyki w technikum.


Wskazany jest dostęp do Internetu podczas lekcji, zwłaszcza podczas podsumowań WebQuestów (ale nie konieczny). Z relacji nauczycielki wynika, że zaplanowanie dobrego WebQuestu dla konkretnego zespołu klasowego jest czasochłonne (to wiele godzin pracy). Przygotowanie WebQuestu międzyprzedmiotowego przez grupę nauczycieli wymaga niewspółmiernie więcej zaangażowania.

Zalecany czas realizacji takich działań to od dwóch tygodni do dwóch miesięcy, w tym 1-2 lekcje przedmiotowe (w fazie realizacji zadania merytorycznego), 1 lekcja - uczniowskie prezentacje, 1 lekcja - nauczycielska ocena grup. Dobrym rozwiązaniem jest angażowanie innych nauczycieli do kolejnych WebQuestów międzyprzedmiotowych.

 

"Warunek dobrych schodów". Narzędzia pomiarowe: kątomierz drewniany i "tabletowy" oraz przymiary liniowe. Smartfon także w roli lampy.


Praca z wykorzystaniem WebQuest ma szczególny wpływ na umiejętności planowania, współpracy grupowej, prezentacji i autoprezentacji, oceny wzajemnej i samooceny, rozwiązywania problemów. Ułatwia dostrzeganie korelacji między przedmiotami, dziedzinami wiedzy i życia,  praktycznych zastosowań.

 

Co mi i co szkole dała ta zmiana? Jakie korzyści wynikają ze zmiany i dla kogo?

Efektem jest podwyższenie motywacji do nauki przedmiotu, pracy i rozwoju uczniów o niższych umiejętnościach przedmiotowych i niskich osiągnięciach szkolnych.

 

nadesłała Zdzisława Hojnacka

 

 

WebQuest -  rodzaj metody projektów zorientowanej na uczniowskie badania w oparciu o instrukcję umieszczoną na stronie internetowej. Wyjściowym źródłem informacji w badaniach uczestników projektu jest Internet. Źródła online mogą być uzupełnione materiałami podręcznymi. Forma WebQuestu przypomina tradycyjny projekt z elementami kursu e‑learningowego. Najbardziej odpowiada on pojęciu blended learning (żródło: Wikipedia). Zobacz: Marcin Polak "Jak korzystać z WebQuestu?"

Inspiracje: