Interdyscyplinarny program „InfoStrateg”

Społeczne Gimnazjum „Dwójka” i 2 Społeczne LO im. Pawła Jasienicy w Warszawie podjęły się wdrożenia interdyscyplinarnego programu nauczania w liceum i gimnazjum – „InfoStrateg” - relacjonuje Anna Sobala-Zbroszczyk.

Celem było opracowanie programu nauczania, który przygotowałby uczniów nie tylko do samodzielności w działaniu (w tym do samodzielnego uczenia się), ale również rozwijałby umiejętności negocjacyjne i interpersonalne. Zwrócono uwagę na rozwinięcie kompetencji językowych uczniów oraz umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informatyczno-komunikacyjnymi.

Środkiem do realizacji celu, a zarazem kluczowym pomysłem tego programu było używanie w procesie nauczania strategicznej gry komputerowej. W wersji 1 programu „InfoStrateg” (gimnazjum) jest to istniejąca już gra – StarCraft BroodWar. W wersji 2 programu (liceum) zadaniem uczniów było opracowanie takiej gry, uwzględniającej tematykę społeczno-ekonomiczną (uczniowie wybrali temat: „Warszawa Miasto Mojej Przyszłości”).

Wdrażanie zmiany odbywało się w gimnazjum i liceum należących do Zespołu Szkół Społecznych im. Pawła Jasienicy, a także w zespole szkół publicznych im. T. Reytana w Warszawie - to własnie nauczyciele z tych szkół byli autorami programów i innych materiałów dydaktycznych, które są dostępne (do pobrania - bezpłatnie) na stronie.


Największym wyzwaniem podczas wdrażania okazało się budowanie współpracy między nauczycielami różnych przedmiotów, tak aby rozumieli program, jego cele, a także to na czym polega interdyscyplinarność w nauczaniu. (przedmiotem wiodącym była informatyka, pozostałe przedmioty objete projektem to: przedsiębiorczość (na poziomie liceum), j. angielski,  WOS, edukacja dla bezpieczeństwa). Realizacja programu w gimnazjum wymagała aby nauczyciel poznał grę StarCraft, zrozumiał o co w niej chodzi i w jaki sposób można jej użyć do kształcenia umiejętności wchodzących w zakres nauczanego przedmiotu. Wymagało to zmiany stereotypowego myślenia o grach komputerowych, jak również odejścia od tradycyjnych metod nauczania. Nauczyciele otrzymali w ten sposób szansę rozwinąć swój warsztat metodyczny i niewątpliwie wejść w świat bliski ich uczniom.

Realizacja programu "InfoStrateg" wymagała od szkoły wyposażenia jej w odpowiedni sprzęt komputerowy. Minimalne wymagania systemowe StarCraft’a wg. producenta to: procesor Pentium 90 MHz 16MB Ram, napęd CD, karta dźwiękowa i graficzna zgodnie z DirectX (nie są szczególnie trudne, to stara gra). Poza tym każde stanowisko komputerowe dla ucznia musiało być wyposażone w monitor o proporcjach obrazu 4:3, klawiaturę, mysz i słuchawki. Starcraft jest grą sieciową. Pracownia, w której realizowany jest program powinna być zatem wyposażona w sieć o przepustowości co najmniej 100Mb/s. Dostęp do internetu jest tutaj niezbędny. Wszyscy uczniowie powinni mieć identyczne komputery z użytkownikiem S.C. Nie powinni dostawać spersonalizowanych kont, dodatkowo na każdym komputerze powinna być zainstalowana taka sama wersja StarCrafta z tymi samymi Modami i narzędziami do ćwiczeń. Ostatnią dostępną wersją jest wersja 1.16.1, jest ona dostępna po minimalnych kosztach. Ze względu na to, że mapy dostępne w oryginalnej wersji SC nie zawsze spełniają warunek zbalansowania (jednakowe szanse dla wszystkich graczy), sugerujemy zaopatrzenie się w oddzielny zestaw map i tzw UMS-ów (map pozwalających na zrealizowanie konkretnego scenariusza gry). Potrzebne będą też mapy pozwalające na udział obserwatorów. Zestawienie sugerowanych map znajduje się w dodatku do niniejszego programu.


nadesłała Anna Sobala-Zbroszczyk

fot. internet_flickr_paulklintworth_cc_by-nc_2.0

 

Inspiracje: