Jak wpływać na gminę?

Uczniowie ze szkoły w Podmoklach Małych szukali pomysłu na wymarzoną wieś oraz odpowiedzi na pytanie,  jak mieszkańcy gminy mogą wpływać na decyzję władz - relacjonnuje Elżbieta Ryczek.

 

Projekty edukacyjne w szkole w Podmoklach Małych realizowane są już od 4 lat: wcześniej jako projekt unijny, w którym nauczyciele uzyskali duże wsparcie merytoryczne, a od dwóch lat jako zajęcia w ramach „godzin karcianych”. Każdy nauczyciel realizuje 16-godzinny projekt, jeden w semestrze. Są to projekty społeczno-obywatelskie, matematyczno-przyrodnicze, naukowo-techniczne oraz językowe (zgodne ze scenariuszem opracowanym przez nauczyciela).

Od dwóch lat szkoła wprowadziła zapisy w statucie, w którym uregulowano zasady prowadzenia projektów. Wprowadzono między innymi „dzień projektowy”. W planie lekcji w tym dniu wszystkie klasy I-III kończą zajęcia obowiązkowe o godz 11:30, tak aby móc w grupach zróżnicowanych wiekowo rozpocząć projekt. Grupy obejmują uczniów kl. I, II i III. Podobnie zajęcia projektowe prowadzone sa w klasach IV- VI.

Jednym  z ciekawszych projektów społeczno-obywatelskich był projekt pt. „Jak wpływać na gminę?”. Trwał 16 godzin i był realizowany przez uczniów klas IV -VI. Projekt przygotował uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym gminy. Uczestnicy rozmawiali o tym, jak powinna wyglądać wymarzona wieś. Uczniowie wykonywali prace plastyczne pt.: „Wieś naszych marzeń” i zogranizowali ich wystawę. Dzieci poznały zasady działania samorządu gminnego, jego zadania i uprawnienia. Dowiedziały się również, jak mieszkańcy gminy mogą wpływać na decyzję władz. Uczniowie sami sprawdzali teorię w swoich działaniach: przeprowadzili  badania ankietowe wśród mieszkańców gminy. Dzieci rozmawiały z mieszkańcami, pytały o mocne i słabe strony gminy. Wyniki zostały przedstawione przez uczniów w formie kolorowych plakatów.

Ponieważ do szkoły uczęszczają dzieci z trzech wiosek, badania objęły również sąsiadujących mieszkańców. Podczas prowadzenia projektu uczniowie zwrócili szczególną uwagę na sytuację jedną z wiodek, przez którą przejeżdża bardzo dużo samochodów ciężarowych, co jest uciążliwe dla mieszkańców. Dzieci postanowiły sprawdzić intentywność ruchu: liczyły przejeżdzające tiry na przystanku autobusowym przez dwie godziny. Wyniki były zatrważające. Po przeprowadzeniu i opracowaniu ankiet oraz danych z wywiadów uczniowie wykonali prezentację multimedialną, w której przedstawili wyniki swoich badań. Samodzielnie napisali list do przewodniczącego Rady Miejskiej, w którym poprosili o możliwość wystąpienia na najbliższej Sesji Rady Miejskiej w celu przedstawienia wyników swoich badań. Po otrzymaniu zgody uczniowie przedstawili raport oceny sytuacji w gminie, wnioski z rozmów z mieszkańcami Podmokli Małych, Wielkich i Lasek. Było to ogromne wyzwanie.


Efekty projektu przeszły oczwkiwania wszystkich: powstały place zabaw, poprawiono niektóre drogi i podjęto działania nad budową obwodnicy. Uczniowie przekonali się,  że mieszkańcy mają prawo do rzetelnej informacji i kontroli działań władz swojego samorządu. Mogą uczestniczyć w pracach Rady Gminy, zadawać pytania, składać wnioski, petycje, organizować wiece, itp. Poprzez takie działania szkoła uczy dzieci aktywności i wychowuje młodych obywateli, aby  czuli się współodpowiedzialni za otaczającą ich rzeczywistość.


Ogólnym celem tego projektu było przygotowanie dzieci do aktywnego i świadomego udziału w życiu społecznym gminy. Uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób mogą pozyskać odpowiednie informacje dotyczące interesujących ich problemów. Za przeprowadzenie projektu odpowiedzialna była nauczycielka historii. 

Szkoła kontynuuje swoje projektowe działania, tym razem na rzecz swojego środowiska, np.: „Nasi reprezentanci”, „Jak działa samorząd”, „Dziecięca gmina” i inne. Projekty społeczno obywatelskie uświadomiły szkole i jej uczniom, że może mieć wpływ na to, co dzieje się w lokalnej społeczności. Metoda projektu edukacyjnego to metoda kształtująca wiele umiejętności oraz integrująca wiedzę z różnych dyscyplin, ma wyznaczone cele i przynosi wyznaczony rezultat. Najczęściej kończy się prezentacją wypracowanych efektów w społeczności lokalnej. Młodzi uczestnicy projektu poprzez realizację działań uczestniczą i współdecydują w sprawach lokalnych.

 

 

nadesłała Elżbieta Ryczek
 

Inspiracje: