Kraków zaprasza do szkoły 2.0

W krakowskim liceum, kierowanym przez dyrektor Lucynę Szubelak, w każdej sali lekcyjnej jest komputer z dostępem do internetu, w większości sal znajduje się podwieszony na stałe projektor multimedialny, a trzy pracownie wyposażone są w tablice interaktywne.

 

Ponadto szkoła dysponuje dwoma pracowniami komputerowymi na kilkanaście stanowisk oraz biblioteką pełniącą rolę centrum multimedialnego. W części pomieszczeń jest Wi-Fi (dwie niezależne sieci), a dziennik szkoła prowadzi wyłącznie w wersji elektronicznej, co ułatwia kontaktowanie się ze sobą nauczycieli, uczniów i rodziców. Nauczyciele w XI LO są motywowani do wykorzystywania dostępnego sprzętu komputerowego i tablicy interaktywnej na zajęciach językowych, przyrodniczych i matematyce.

 

źródło: strona szkoły

 

Dzięki temu większość nauczycieli korzystała już z komputera i projektora multimedialnego (język polski, historia, biologia, fizyka, chemia, geografia, PO, WOS, informatyka). Komputerów i rzutników używa się także podczas uroczystości szkolnych i apeli. Szkoła organizuje szkolenia dotyczące wykorzystania tablic interaktywnych, sprzętem opiekują się wyznaczeni nauczyciele, w tym opiekunowie pracowni przedmiotowych, którym można zgłaszać chęć wykorzystania go na zajęciach. Korzystanie ze sprzętu ułatwia grafik.

W szkole zostały także zorganizowane warsztaty dotyczące tworzenia kursów na platformie Moodle, po których powstały kursy z informatyki, fizyki, chemii, matematyki, biologii i języka polskiego. Część nauczycieli wykorzystuje także podstrony internetowe szkoły do umieszczania materiałów edukacyjnych. Witryna szkoły, w tym strony przedmiotowe, jest na bieżąco aktualizowana.

 

Uczniowie podczas dłuższych przerw oraz po lekcjach mają dostęp do komputerów w pracowniach komputerowych oraz/lub bibliotece. W przypadku dużej liczby zainteresowanych tworzone są grafiki. Terminarz dyżurów dla uczniów i innych nauczycieli pełniony  przez nauczycieli informatyki w pracowniach informatycznych oraz w centrum multimedialnym, dzięki czemu uczniowie mają możliwość korzystania ze sprzętu szkolnego  prawie o każdej porze w trakcie pracy szkoły. Powstał grafik godzin, w których pracownia jest do dyspozycji nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych, co było wykorzystywane wielokrotnie na lekcjach matematyki, języków obcych, biologii, podstaw przedsiębiorczości, fizyki itp. Dzięki wprowadzenia okazjonalnego grafiku wykorzystania szkolnej kamery powstało kilka filmików na szkolny festiwal twórczości artystycznej FeTA, co przyczyniło się do odkrycia filmowych talentów wśród młodzieży, a to z kolei zaowocowało powstaniem, chyba całkiem profesjonalnie wyglądającego, filmu promującego XI Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Dąbrowskiej w Krakowie:

 

 

 
 
 

Mocny punkt:

Mocnym punktem w działaniach szkoły jest prosty zabieg wykorzystania szkolnej strony internetowej do celów edukacyjnych. Umieszczanie zasobów na stronie jest pierwszym ważnym krokiem do e-learningu i kształci w uczniach umiejętność nauki online i wyrabia nawyk regularnego zaglądania na stronę szkoły. Przy prowadzeniu poważniejszych form edukacji na odległość (np. kursów na platformie Moodle) zwiększy to efektywność pracy.

Możliwości modyfikacji:
 
Materiały edukacyjne staną się łatwiej dostępne i lepiej widoczne dla uczniów, jeśli strona szkoły zostanie połączona z jej profilem na Facebooku. Uczniowie będą dzięki temu na bieżąco informowani o najnowszych zasobach opublikowanych przez nauczycieli. Warto też pomyśleć o użyciu kanału RSS. Każdy użytkownik, który zamówi subskrypcję nowości na stronie, będzie o nich od razu powiadamiany.

 

 
 
 
Inspiracje: