Rewolucja 2.0 - Pozwól nam

Celem wprowadzenia zmiany było - dzięki wykorzystaniu prywatnych urządzeń uczniów - poszerzenie możliwości wykorzystania przez uczniów i nauczycieli nowoczesnych technologii informacyjno - komunikacyjnych w szkole na wielu przedmiotach, co jest zwykle możliwe tylko na lekcji informatyki na komputerach stacjonarnych w pracowni komputerowej - relacjonuje Agnieszka Bilska.


Oczekiwanym efektem wprowadzonej zmiany była szeroko pojęta edukacja medialna, zwiększenie autonomii i zaangażowania uczniów, nauka synchronicznej i asynchronicznej współpracy w zespole, wdrożenie nauczycieli i uczniów w pracę z wykorzystaniem narzędzi Web 2.0. Decyzja o konieczności przeprowadzenia planowanej zmiany pojawiła się w związku z nasilającym się zjawiskiem przynoszenia przez uczniów urządzeń mobilnych do szkoły oraz nieuprawnione używanie ich podczas lekcji - wcześniej statut szkoły tego zabraniał.


W celu przeprowadzenia zmiany szkoła przystąpiła do programu "Szkoła z Klasą 2.0", który wymagał od uczestników przeprowadzenia debaty na temat zastosowania nowoczesnych technologii oraz sformułowania kodeksu TIK, który określałby standardy postępowania związane z wykorzystaniem technologii w szkole. W ramach programu uczniowie zorganizowali akcję promocyjną dla pomysłu stosowania nowoczesnych technologii bliskich młodzieży w celach edukacyjnych. Powstały:

 

źródło: PrtSc strony bloga E-klasa Dzieci Rewolucji

 

Uczestnicy przeprowadzili miejską debatę na temat “Za i przeciw TIK w szkole,” na którą zaproszono lokalne media, nauczycieli, przedstawicieli szkół, oraz lokalnego biznesu technologicznego. Dodatkowo odbyły się warsztataty dla nauczycieli podczas których prezentowano zastosowanie ich własnych urządzeń w celach edukacyjnych podczas lekcji.

W wyniku debaty sformułowano kodeks dobrych praktyk. Za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego przedstawiono Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej postulat zmiany zapisu w Statucie pod kątem stosowaniu TIK przez uczniów za pośrednictwem szkolnego WiFi. Uczniowie zobowiązali się przestrzegać zasad korzystania z WiFi i własnego sprzętu, w tym każdorazowego uzyskiwania zgody poszczególnych nauczycieli. Każdy uczeń i jego prawny opiekun był zobowiązany do zapoznania się z regulaminem oraz potwierdzenia zgody na przestrzeganie zasad własnym podpisem.

Za spowodowanie zmiany odpowiedzialni byli uczniowie - grupa gimnazjalistów z klasy 2. Opiekę nad działaniami uczniów sprawował jeden nauczyciel, zaś instalacją sprzętu zajmował się szkolny informatyk.

 

 

Od czasu wprowadzenia zmiany w szkole (od roku 2011) uczniowie znacznie częściej korzystają ze swoich smartfonów i tabletów na lekcjach (również podczas przerw). Nie zaobserwowano przy tym znaczącego wzrostu ilości urządzeń typu laptop na lekcjach. Część nauczycieli nadal pozostaje przeciwna prowadzeniu notatek przez uczniów w formie cyfrowej, dlatego noszenie do szkoły ciężkiego laptopa, żeby skorzystać z niego podczas jednej-dwóch lekcji zwyczajnie się uczniom nie opłaca.

W wyniku poszerzenia możliwości wykorzystywania TIK udało się przekonać wielu uczniów i nauczycieli do pracy w chmurze, do dzielenia się materiałami na wspólnych klasowych dyskach, zakładania grup dyskusyjnych na portalach społecznościowych, prowadzenia blogów, co znacznie ułatwia realizację zadań zespołowych, projektów interdyscyplinarnych, organizację imprez szkolnych, koordynację działań dydaktyczno-wychowawczych.
Oprócz tego szkoła obok przestrzeni fizycznej uzyskała dodatkowy wymiar - wirtualny. Dynamiczniej funkcjonuje szkolna witryna internetowa, e-dziennik, szkolny fanpage na Facebooku, rozwija się współpraca z gliwicką telewizją internetową, co skutkuje większym zaangażowaniem w życie szkoły nie tylko uczniów i nauczycieli ale także rodziców oraz lokalnej społeczności. Szkolne wydarzenia kulturalne, naukowe i sportowe z roku na rok wzbudzają coraz większe zainteresowanie i gromadzą większą publiczność.

 

 

Potrzebne środki finansowe związane było z otwarciem WiFi oraz zainstalowaniem 4 routerów w szkolnych korytarzach - w sumie był to koszt w wysokości około 1.000 zł.

Wprowadzenie zmiany od strony technologicznej, czyli zainstalowanie infrastruktury zajęło szkole pół roku. Zmiana w świadomości nauczycieli zachodzi już czwarty rok. Długość trwania procesu zależy bezpośrednio od zaangażowania dyrekcji: jeśli udaje się pozyskać w dyrektorze sojusznika, to tempo zmian natychmiast wzrasta. Można liczyć na mobilizację technika odpowiedzialnego za instalację sprzętu oraz na zwiększenie chęci nauczycieli na udział w szkoleniach TIK. Jeśli dyrektor wymaga od nauczycieli stosowania technologii w organizacji pracy i nauczaniu, to z biegiem czasu zwiększa się wśród nich poziom aprobaty dla stosowania technologii przez uczniów. Ważne też, aby nauczyciele mieli do dyspozycji sprzęt, który im ułatwi pracę. Na pewno podniesie to ich chęć nauki oraz poziom umiejętności.


Jeśli chodzi o udostępnienie uczniom szkolnego WiFi, to harmonogram zmiany musi brać pod uwagę obecny stan technologiczny szkoły - dostęp do internetu, parametry łącza, a także ilość użytkowników, no i środki, jakie szkoła może przeznaczyć na modernizację. W zależności od tych czynników należy się liczyć z okresem od kilku miesięcy, do roku. Jeśli chodzi o zezwolenie na korzystanie przez uczniów z własnego sprzętu i internetu (mobilnego), to wdrożenie modelu pracy BYOD przez uczniów i nauczycieli najlepiej zacząć w jednej klasie - czyli wchodzi w grę jeden rok szkolny innowacji. Po roku wprowadzamy rozwiązanie w całej szkole.

Wprowadzona zmiana miała szczególny wpływ na kompetencje:

  • matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
  • informatyczne,
  • organizowania własnego procesu uczenia się, indywidualnie oraz w grupach, autonomia ucznia,
  • kompetencje społeczne i obywatelskie,
  • poczucie inicjatywy i przedsiębiorczość,
  • świadomość i ekspresję kulturową.

 

Co nauczycielowi i szkole dała zmiana? Jakie korzyści z niej wynikają?

Główne korzyści to:

  • większa integracja społeczności szkolnej,
  • skrócenie dystansu w komunikacji uczeń - nauczyciel, nauczyciel - rodzic,
  • zwiększenie autonomii ucznia, dostosowanie sposobów nauczania do stylu uczenia się uczniów, Większa dostępność do otwartych zasobów edukacyjnych i źródeł w sieci,
  • poszerzenie przestrzeni do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem dla uczniów i nauczycieli,
  • zwiększenie poczucia sprawczości wśród uczniów,
  • wzrost atrakcyjność szkoły dla potencjalnych kandydatów.

Dla nauczyciela - możliwość większego zaangażowania uczniów w konstruowanie własnego procesu edukacyjnego.

 

nadesłała Agnieszka Bilska

Inspiracje: