Szkoła na platformie

Grażyna Kohut, Zespół Szkół Technicznych, Rybnik: w naszej szkole platforma zdalnego nauczania funkcjonuje od kilku lat. W realizacji tego zadania współuczestniczyli wicedyrektorzy, pedagodzy oraz chętni nauczyciele.

Na platformie, oprócz informacji dla uczniów, zamieszczono dodatkowe materiały informacyjne dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Stworzono moduł, w którym uczniowie i rodzice mogą zapoznać się z procedurą przeprowadzania egzaminu zawodowego oraz egzaminu maturalnego. W bloku tym użytkownicy mogą również zapoznać się z wynikami egzaminów z poprzednich sesji.

Dodatkowo na platformie znajdują się kursy z różnych przedmiotów, moduły do przeprowadzania testów z egzaminu zawodowego oraz bloki na których realizowane są konkursy.Na szkolnej platformie przeprowadzany jest również Międzynarodowy Konkurs Informatyczny, w którym co roku uczestniczy ponad 100 uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

Platforma zdalnego nauczania wykorzystywana jest również na lekcjach. Na początku roku szkolnego część nauczycieli zamieszcza na platformie edukacyjnej szkoły plany wynikowe zajęć dla poszczególnych klas. W planach opisane są podstawowe cele, których osiąganie jest zamierzeniem każdych kolejnych zajęć. Wszyscy uczniowie mają możliwość zapoznania się z tymi celami w dowolnej chwili. Ułatwia to przygotowanie z wyprzedzeniem różnorodnych materiałów do lekcji. Uczniowie na pierwszych zajęciach informowani są o sposobie pracy na lekcjach, możliwości przygotowania krótkich prezentacji i referatów na zajęcia oraz sposobach oceniania aktywności i wiedzy. Przygotowane materiały sukcesywnie wzbogacają zbiory przedmiotowe i mogą uczniom służyć do zajęć utrwalających treści nauczania. Każda klasa jeden raz w semestrze pisze test on-line zamieszczany na platformie. Tym sposobem po napisaniu testu od razu otrzymują informację zwrotną o stopniu przygotowania przed zbliżającym się sprawdzianem.

 

źródło, Flickr, Ian Usher, CC BY-NC-SA 2.0

 

Pomysł takiej modyfikacji pracy na lekcjach spodobał się uczniom - propozycja zaktywizowała młodzież do przygotowywania się na zajęcia. Wykorzystując zainteresowanie uczniów platformą, szkoła znacznie wzbogaciła jej zawartość wprowadzając nowe kategorie materiałów, np.: przedmioty ogólne, przedmioty zawodowe, rozwój zawodowy on-line, egzamin maturalny, egzamin zawodowy i in. W ślad za aktywizacją uczniów zwiększyła się też aktywność nauczycieli zarówno jako odbiorców oferty jak i jej współautorów.

E-dziennik

W Zespole Szkół Technicznych w Rybnike-dziennik od dawana funkcjonuje również e-dziennik: nauczyciel ma dostęp do dziennika w każdej sytuacji (szkoła, dom – nie tylko na lekcji), na bieżąco może uzupełniać  frekwencję, oceny, ma do dyspozycji statystykę ucznia, gotowe wydruki do spotkań z rodzicami, może się komunikować pomiędzy N-U-R. Również rodzice mają kontrolę nad ocenami i frekwencją dzieci, szerzej uczestniczą w życiu szkoły (poprzez dodatkowy kanał komunikacji z wychowawcą), mogą brać udział w ankietach. 

E-dzienik to narzędzie, które ma na celu przede wszystkim przyzwyczaić rodziców do regularnego sprawdzania swego konta. Dzięki na bieżąco aktualizowanej informacji rodzice mają wgląd do bieżących postępów w nauce swego dziecka Dodatkowo mogą sprawdzić frekwencję, dowiedzieć się o aktualnych wydarzeniach klasowych i szkolnych. Rodzic może wziąć udział w ankietach i korespondować z nauczycielem. Aby wzmocnić zainteresowanie rodziców należy zadbać o aktualizację dziennika, wykorzystując wszystkie jego możliwości. Przede wszystkim przesyłać rodzicom szczegółowe proste informacje, a na wywiadówkach zmienić ich formułę – nie przekazywać znanych już informacji, ale skupić się na ich analizie, identyfikacji i rozwiązywaniu problemów klasowych, pokazać statystyki, tendencje zmian w szkole i klasie.

Korzystając z e-dziennika nie można uniknąć zagrożeń płynących z tej formy komunikacji. Dużym zagrożeniem jest możliwość blokowania strony e-dziennika przez uczniów na komputerach rodziców. Ważnym elementem jest podniesienie świadomości rodziców z jakimi problemami mogą się spotkać i jak im zaradzić. Należą do nich próby zmiany haseł, podmiana strony poprzez zastosowanie zrzutów ekranowych czy też blokada strony w przeglądarce internetowej. E-dziennik to zagrożenie również dla uczniów, którzy widząc swoje oceny i frekwencję oraz znając średnie ocen mogą unikać lekcji, sprawdzianów aby nie „pogorszyć swoich wyników”.

E-dziennik to również zalety w pracy nauczyciela. Doskonałym narzędziem jest generator statystyk umożliwiający przygotowanie dowolnego zestawienia, informacje o ocenach, średnich ocen, frekwencji uczniów, a także o zestawieniach uczniów na tle klasy i szkoły. Ponadto można kontrolować procent obecności rodziców na wywiadówce oraz ich częstość logowania do systemu. Takie dane powalają analizować zainteresowanie rodziców swoimi dziećmi.

oprac. na postawie "Szkoła z klasą"

Inspiracje: