Szkoła w mieście

Szkoła XXI wieku stawia przed nami nowe zadania. Bez monopolu na wiedzę, raczej przestrzeń niż miejsce, dialog zamiast monologu, uczenie zamiast nauczania, współpraca zamiast samotności. To zmiany przyniesione przez nowe potrzeby naszych uczniów. Dziś uczyć się oznacza odkrywać nową wiedzę ale również kompetencje w różnych sytuacjach, miejscach, także poza murami szkoły. Dziś nauczyciel musi akceptować model szkoły mobilnej, która stwarza sytuacje dydaktyczne w różnych miejscach tam, gdzie uczniowie chcą się uczyć - relacjonuje Marzanna Wolska, dyrektor Gimnazjum nr 24 im. Janusza Korczaka we Wrocławiu.

 

Celem szkolnych działań było wdrożenie zmiany w myśleniu o współczesnej szkole. Wrocław to aglomeracja licząca ponad 700 tys. mieszkańców, jeden z najważniejszych ośrodków kulturalno-naukowych oraz technicznych Polski. Liczne instytucje kultury i sztuki (teatry, kina, galerie, muzea), nauki (wyższe uczelnie), nowych technologii (Wrocławski Park Technologiczny) i wiele innych stanowi realne miejsce uczenia się  uczniów. Przeniesienie przestrzeni uczenia się do miejsc ciekawych dla ucznia przyczynia się do większego zainteresowania a więc zaangażowania młodych ludzi w zdobywaniu najważniejszych umiejętności. 

 

 

W październiku 2014 r. szkoła przystąpiła do projektu edukacyjnego „Szkoła w mieście”, którego twórcami są Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Urząd Miejski Wrocławia. W projekcie uczestniczyło około 40 placówek oświatowych miasta Wrocławia. Celem było m.in. wdrażanie do aktywności obywatelskiej, wykorzystanie zasobów i przestrzeni miasta do realizacji celów edukacyjnych; udział ucznia w wydarzeniach społecznych i kulturalnych  w roli odbiorcy i twórcy kultury.

 

 

W szkole powstał zespół projektowy, który przygotował koncepcję realizacji projektu w placówce. Wdrożono innowację pedagogiczną, w której określono treści kształcenia realizowane w przestrzeni miejskiej. Ze względu na olbrzymie możliwości wykorzystania przestrzeni edukacyjnej  program realizowany był w różnych obszarach: nowoczesnych technologii, edukacji teatralnej, edukacji filmowej i nauk przyrodniczych:

  • „Jakim językiem mówią maszyny?”:  klasa I, matematyka, informatyka i technika dla  pogłębiania algorytmiki we Wrocławskim  Parku Technologicznym. Język maszyn był warsztatowym projektem, uczącym dzieci i młodzież podstaw programowania, a więc zasad języka urządzeń, które tworzą zmieniającą się rzeczywistość. Elementy tego programu będę miały zastosowanie na zajęciach, tak by nauczyć uczniów logicznego myślenia, programowania, obcowania z maszynami wszelkiego rodzaju;
  • „Moja szkoła w teatrze”: klasy I i II, wykorzystanie treści kształcenia w zakresie języka polskiego, plastyki, muzyki, zajęć artystycznych. Celem był odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji- percepcja sztuki przez sztukę teatralną, ekspresja przez sztukę, analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach teatralnych ”CIAŁO – PARTNER – PRZESTRZEŃ” w Centrum Kultury Nowa Anima (zajęcia przybliżyły wiedzę na temat pracy aktora, tworzenia scenografii, rekwizytów, nauki tańca i śpiewu);
  • „Nowe horyzonty filmowe i nie tylko”: wszystkie klasy. Spotkania odbyły się w trzech cyklach „Młodzi w obiektywie”, „Między kulturami”, „Świat współczesny”. Uczniowie wzięli udział w projekcji filmów w „Kinie Nowe Horyzonty”, poprzedzone spotkaniem z gościem specjalnym, który przybliżył im formę lub tematykę filmu. Dzięki temu uczniowie mieli kontakt z różnymi spojrzeniami na film, metodami jego analizy i interpretacji, różnymi sposobami mówienia o kinie. Uczniowie obejrzą retransmisje wystaw najwybitniejszych artystów z najważniejszych światowych muzeów (British Museum, Royal Academy of Arts w Londynie, Munch Museum i National Museum w Oslo, National Gallery w Londynie).
  • „Przyrodnicy”: uczestniczą klasy I, II, III (lekcje biologii, chemii i geografii). Zajęcia preprowadzono wspólnie z Uniwersytetem Wrocławskim. Były to: „Świat pod mikroskopem” (Wydział Nauk Biologicznych),  „Pogoda w szklance” (Wydział Geografii) i „Gimnazjalista w laboratorium chemicznym (Wydział Chemii). Projekt finansowany był w całości przez Urząd Miejski Wrocławia (ceny biletów, wynajęcia sal, organizacja zajęć,  transport uczniów). Poprzedziły go roczne działania pilotażowe. W trakcie roku, szkolny koordynator projektu stale monitorował realizację działań. Dzięki temu nauczyciel miał pewność realizacji planu pracy szkoły. Efektem było większe zainteresowanie uczniwów dziedzinami nauki, umiejętność stosowania nowoczesnych technologii, świadomość sztuki filmowej, umiejętności kreacji, autoprezentacji.

 

 

nadesłała Marzanna Wolska

 

Inspiracje: