Szkolna Agencja Informacyjna

Szkolna Agencja Informacyjna powstała z myślą o zachęceniu młodzieży do działania na rzecz szkoły, przy jednoczesnym rozwijaniu własnych pasji związanych z mediami i nabywaniu kompetencji medialnych niezbędnych do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym - relacjonuje Agnieszka Halicka.

 

Zespół Szkół nr 2 w Konstancinie-Jeziornie to placówka edukacyjna, w której sporo się dzieje. Nauczyciele są doskonale świadomi tego, że aby wydarzenia zaistniały w świadomości społeczności lokalnej, należy sięgnąć po media i wykorzystać je do utrwalenia i rozpowszechnienia danych działań. Postanowili więc zaangażować do tego procesu młodzież, zakładając, że poza wymienionymi wyżej celami, uda im się osiągnąć większe zainteresowanie życiem szkolnym wśród uczniów i silniejszą niż dotychczas identyfikację ze szkołą.

Na potrzeby Szkolnej Agencji Informacyjnej została przeznaczona osobna sala, którą wyposażono w komputery, projektor multimedialny, cyfrową lustrzankę, kamerę oraz tablet graficzny. Chętni uczniowie mogli dołączyć do redakcji gazety szkolnej, sekcji fotograficznej, sekcji filmowej lub akustycznej. Po latach funkcjonowania tej nietypowej agendy szkolnej szkoła doczekała się kilku zmian, m.in. gazeta szkolna została przekształcona w szkolną telewizję “Żeromski TV”. Uczniowie przygotowują z różnych wydarzeń szkolnych multimedialne materiały, które następnie są zamieszczane na szkolnej stronie internetowej i na fanpage’u szkoły na Facebooku. Dzieci i młodzież uczą się także pisać teksty, które wcześniej były wydawane w gazecie szkolnej, a obecnie są publikowane w wersji cyfrowej w sieci. Dla członków SAI są organizowane spotkania z ludźmi mediów, zajęcia medialne, a chętni mogą wziąć udział w dodatkowych projektach.

 

źródło: jedno z wydań Szkolnej Agnecji Informacyjnej

Podczas wprowadzania podobnej zmiany warto wziąć pod uwagę zainteresowania uczniów i dobrać media, z których zechcą oni korzystać. Warto zastanowić się, czy agencja informacyjna skupi się na prowadzeniu stron, blogów, gazety szkolnej, radiowęzła lub nagrywaniu podcastów, tworzeniu szkolnej telewizji, a może czymś jeszcze innym. W tym celu można przeprowadzić ankietę wśród uczniów, a następnie przydzielić im preferowane przez nich zadania. Istotną kwestią jest ustalenie terminów zebrań redakcji i znalezienie czasu, w którym uczniowie mogliby opracowywać materiały medialne tak, aby nie tracili lekcji. Ważna jest współpraca z innymi nauczycielami i dyrekcją szkoły, a także wyróżnianie najbardziej zaangażowanych uczniów pod koniec roku szkolnego.

Zmiana dotyczyła wszystkich trzech obszarów przestrzeni edukacyjnej, gdyż wymagała zaaranżowania specjalnego, nietypowego miejsca w przestrzeni szkolnej na potrzeby nowej agendy; otworzyła wszystkich na współpracę międzyoddziałową, międzynarodową oraz z innymi organizacjami, a także zainspirowała do efektywnego wykorzystania dostępnych dla nas technologii. Zmiana została przeprowadzona przez nauczycieli opiekunów Szkolnej Agencji Informacyjnej przy wsparciu dyrekcji szkoły. Bardzo ważne było zdanie uczniów, którzy brali udział w podejmowaniu najważniejszych decyzji dotyczących SAI. Współpraca z radą rodziców zaowocowała dofinansowaniem do kupowanego sprzętu.

Aby stworzyć dobrze działającą agencję informacyjną niezbędny jest sprzęt w postaci komputerów z dostępem do Internetu i odpowiednim oprogramowaniem (programy do składania filmów, montowania dźwięku, obróbki zdjęć), projektora multimedialnego (lub jeszcze lepiej tablicy multimedialnej), dobrego aparatu cyfrowego z lampą błyskową, kamery cyfrowej (koniecznie ze statywem i zewnętrznym mikrofonem). Warto zabezpieczyć środki finansowe na realizację projektów, spotkania z ludźmi mediów oraz szkolenia dla opiekunów agendy. Planowanie zmiany warto zacząć od ustalenia wraz z uczniami, na jakich mediach chcieliby się skupić, aby doposażyć szkołę w odpowiedni sprzęt. Ważne będą szkolenia dla uczniów i nauczycieli opiekunów. Po przydzieleniu uczniów do konkretnych sekcji, warto stworzyć plan pracy i ustalić terminy spotkań zespołu i oddawania gotowych materiałów.

 

Co nauczycielowi i szkole dała ta zmiana? Jakie korzyści z niej wynikają?

Zmiana wpłynęła pozytywnie na rozwój kompetencji społecznych i medialnych uczniów. Działania SAI pomagają budować pozytywny, nowoczesny wizerunek szkoły, a uczniom i nauczycielom opiekunom dają możliwość nieustannego rozwoju.

 

nadesłała Agnieszka Halicka
 

Inspiracje: