TIK i nauczyciel wspomagający

- Pierwszym krokiem był mój udział w spotkaniu otwierającym, na którym oceniliśmy zasoby szkoły – pisze dyrektor Elżbieta Satowska. Przeczytaj relację:

Szkoła posiada dwie pracownie komputerowe wyposażone w 15 komputerów – każda z szerokopasmowym dostępem do internetu. W bibliotece znajdują się dodatkowo trzy komputery z dostępem do internetu do użytku uczniów. Centrum multimedialne wyposażone jest w trzy stanowiska komputerowe z dostępem do internetu, drukarkę sieciową i urządzenie wielofunkcyjne do użytku nauczycieli i uczniów. Ponadto szkoła ma do dyspozycji: komputery w trzech pokojach nauczycielskich, tablicę interaktywną, kamerę video, cztery projektory multimedialne, dwa laptopy, wizualizer, tablet, dwa aparaty fotograficzne, dwa skanery, cztery drukarki (dwie kolorowe).

 

źródło: platforma programu "Szkoła z klasą 2.0"

 

Po oszacowaniu zasobów oraz przeanalizowaniu napiętego grafiku wykorzystania sal informatycznych oraz dodatkowego sprzętu, dyrektor szkoły postanowiła wygospodarować fundusze na doposażenie kilku sal w przenośne tablice i rzutniki oraz zorganizować dodatkowe szkolenie dla nauczycieli z ich obsługi. Udało się także zagospodarować duże, osobne pomieszczenie na salę multimedialną, w której znajduje się na stałe tablica interaktywna i 20 laptopów uczniowskich. Pracownia ta może być wykorzystywana przez wszystkich nauczycieli w ciągu całego dnia pracy szkoły, jest przestronna, z powodzeniem mieści więcej niż jedną klasę. Żeby skorzystać z pracowni,
wystarczy wpisać się na listę i pobrać klucz. Taki sposób się sprawdza, ponieważ nauczyciele sami planują, kiedy przeprowadzą lekcję w pracowni i jakie treści będą realizowane. Podobnie jest rozwiązana kwestia kluczy
do biblioteki i sal z komputerami – są one dostępne dla wszystkich nauczycieli, którzy dokonają rezerwacji. Przy tak dużej liczbie sprzętu i możliwości, warto mieć kogoś, kto nad nim czuwa. Wiele szkół na całym świecie, wprowadzając komputery do klas i sal multimedialnych, ma trudności z bieżącą, sprawną i bezpieczną obsługą sprzętu. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań tego problemu jest zapewnienie nauczycielom stałego wsparcia technicznego. Szkoła w Lublinie poradziła sobie z tym bardzo dobrze.

 

źródło: platforma programu "Szkoła z klasą 2.0"

 

W szkole na stałe jest zatrudniony na zlecenie nauczyciel informatyki, który pełni funkcję tzw. nauczyciela wspomagającego. Jego zadaniem jest pomoc nauczycielom innych przedmiotów w przygotowaniu i przeprowadzeniu
zajęć w pracowni komputerowej. - Uważam to za bardzo dobry pomysł, ponieważ zajęcia są zawsze przeprowadzane w atmosferze bezpieczeństwa, nauczyciele nie muszą martwić się, że sprzęt im nie zadziała czy wydarzy się coś nieprzewidzianego, co uniemożliwi pracę – pisze dyrektorka.

Ale sprzęt to nie wszystko, jeśli nie ma odpowiednich zasobów, które wykorzystują jego potencjał. Dyrektor zakupiła zatem Edu-ROM-y z zasobami edukacyjnymi m.in. do języka polskiego, które są dostępne dla wszystkich nauczycieli. Kolejnym krokiem było zmotywowanie grona pedagogicznego. - Przed realizacją każdego etapu spotykałam się z nauczycielami, omawialiśmy zadania, szukaliśmy najlepszych rozwiązań. Każdy z nauczycieli mógł liczyć na moją pomoc. A żeby zachęcić nauczycieli do wykorzystania wszystkich zasobów szkoły, ogłosiłam konkurs na przeprowadzenie lekcji z wykorzystaniem TIK według własnego scenariusza,  nagrody za pierwsze, drugie i trzecie miejsce, a także nagrody niespodzianki za pozostałe lekcje – opisuje dyrektorka.

 
 

Mocny punkt:

Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego odegrało bardzo pozytywną rolę w oswajaniu nowoczesnych technologii przez zespół nauczycieli tej szkoły. Mając techniczne wparcie, mogli oni bez niepotrzebnych obciążeń i stresu koncentrować się na planowaniu zajęć i skutecznym stosowaniu TIK w swojej pracy. Istotnym elementem były złożone działania motywujące nauczycieli do pracy nad warsztatem. Z jednej strony mogli oni wymieniać się doświadczeniami z kolegami, a z drugiej – byli poprzez formę konkursu zachęcani do jak najbardziej kreatywnego włączania nowych technologii w proces nauczania.

Możliwości modyfikacji:

Mając zasoby sprzętowe i zespół nauczycieli nastawiony na wdrażanie TIK, warto zadbać o skuteczne archiwizowanie ich pracy. Można stworzyć repozytorium scenariuszy lekcyjnych czy pojedynczych ćwiczeń,
na których inni nauczyciele (także spoza tej jednej placówki) będą mogli uczyć się multimedialnego warsztatu. Szkoły zaawansowane w stosowaniu TIK znacznie większą korzyść odniosą z wymiany doświadczeń
z innymi placówkami, ponieważ w pewnym momencie może im po prostu zabraknąć środków czy pomysłów na dalsze zmiany. A podpatrując inne szkoły, będą mogły wybierać sprawdzone rozwiązania.

 

 
 
 
Inspiracje: