Liderem projektu "Przestrzenie edukacji 21.
Otwieramy Szkołę!" jest:
Aktualności
Wybory książek
Ponieważ statystyki czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży nie są dobre, a badania wskazują, że uczniowie nie przepadają za obowiązkowymi lekturami, redakcja miesięcznika "Biblioteka w Szkole" postanowiła zorganizować Ogólnopolskie Wybory Książek i dowiedzieć się u źródła, co chcą czytać sami zainteresowani. Do akcji przystąpiło Niepubliczne Gimnazjum Nr 1 w Sosnowcu, które swoją przygodę z książkami opisało na blogach CEO.
żródło: blog szkoły
Szkolną bibliotekę trzy lata temu z własnej inicjatywy założyli uczniowie gimnazjum. Zorganizowali pomieszczenie, przynieśli z piwnicy i z domu regały, oczyścili je i zadbali o wystrój. Spośród siebie wybrali dwie osoby, które do dziś zajmują się porządkowaniem zbiorów, prowadzeniem książki wypożyczeń oraz dyżurowaniem na przerwach i wypożyczaniem. Organizują też szkolenia dla zastępców. Wspólnie z nauczycielami uczniowie zaplanowali i przeprowadzili kampanię „Przynieś książkę do biblioteki” (o tegorocznej akcji można przeczytać
). Stworzyli plakaty, zachęcające do przynoszenia z domu zbędnych książek, które mogłyby być ciekawe dla uczniów klas I-IV i gimnazjum. Akcja miała duży zasięg, włączyli się do niej: rodzice, nauczyciele, samorząd, instytucje lokalne (teatr, wydawnictwa regionalne).
źródło: blog szkoły
Uczniowie wysłali również listy intencyjne do pisarzy i wydawnictw z prośbą o ofiarowanie książek do ich biblioteki. Od tego roku gimnazjaliści prowadzą akcję „Czytaj z nami” – zorganizowali chętnych kolegów i koleżanki z innych klas do działań „Mały czyta dużemu” oraz do nagrywania audiobooków. Uczniowie zaplanowali i wykonali „Ścianę QR” – miejsce z kodami, przenoszącymi do zasobów online (Wolne Lektury oraz Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej). W przyszłości planują przygotowanie filmów, foniksów i audiobooków z baśniami.
Szkoła przystąpiła również do akcji
. Wedle ustalonych przez organizatorów zasad, w ustalonym przez szkołę dniu uczniowie wrzucili do urn karty do głosowania, gdzie wpisali tytuły najciekawszych książek, które czytali w ostatnim czasie. Uczniowie wytypowali ponad setkę ciekawych pozycji książkowych. Wśród najpopularniejszej dziesiątki znalazły się: „Hobbit” J.R.R.Tolkien, „Harry Potter” (cała seria) J.K.Rowling, „Dzieci z Bulerbryn” A. Lindgren, „Mikołajek” (cała seria) R.Gościnny, J.J.Sempe, „Opowieści z Narnii” (cała seria) C.S.Lewis, „Władca pierścieni” (cały cykl) J.R.R.Tolkien i „Detektyw Pozytywka” G.Kasdepke.
źródło: blog projektu
W „Wyborach Książek” głosowali wszyscy uczniowie szkoły. Zorganizowano ruchomą komisję wyborczą: wybrani przez Samorząd uczniowie klasy II gimnazjum i VI klasy szkoły podstawowej rozdawali karty do głosowania i nadzorowali ich wypełnianie. Następnie nadzorujący uczeń wraz z przedstawicielami danej klasy zbierał głosy i przynosił je do biblioteki, gdzie były one wrzucane do urny. W klasach pierwszych "podstawówki" wybory nadzorowała nauczycielka, która pomagała napisać tytuły książek. Liczenie głosów odbyło się tego samego dnia przez komisję złożoną z uczniów (nauczyciel pełnił rolę obserwatora i odebrał wyniki od komisji). Akcja promowana była aktywnie przez uczniów, którzy przygotowali plakaty i ulotki zawieszane w klasach na tablicach informacyjnych.
oprac. na podstawie wpisu na