Liderem projektu "Przestrzenie edukacji 21.
Otwieramy Szkołę!" jest:
Aktualności
Zaprojektuj szkołę ze specjalistą
Jak przezwyciężyć ograniczenia budżetowe i mimo wszystko stworzyć przestrzeń do edukacji – opowiada Ewa Sikorska, szef i koordynator w biurze projektów Struktura. Pracowali nad zmianami w Szkole Podstawowej nr 7 w Szczecinie.
Przesłanką archiektów z biura Struktura było stworzenie przyjaznej, „zapraszającej” atmosfery. Chcieli, żeby szkoła nie kojarzyła się z „koszarowym reżimem”, lecz była wizualnie symbolem dobrej, ciekawej zabawy. Priorytetem była realizacja programu zabudowy kubaturowej szkoły oraz basenu, choć nie obyło się bez kłopotów: ograniczenia zaczęły się już podczas aranżowania zewnętrznej części kompleksu sportowego - niestety trzeba było ją zmniejszyć ze względu na zbyt małą powierzchnię działki. Klasyczne wymiarowo boisko do piłki nożnej zastąpiono tzw. uniwersalnym.
źródło zdjęcia: dzięki uprzejmości Biura Projektowo-Consultingowego STRUKTURA Sp. z o.o.
Zaplanowano, iż tarasy zewnętrzne utworzą dziedziniec szkoły i będą stanowiły przestrzeń wypoczynku międzylekcyjnego dla uczniów. Ze względu na charakter gwarantują innego rodzaju wypoczynek niż sportowe boiska zewnętrzne. Obiekt dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych: wyposażono go w windę, która zapewnia komfort poruszania się po placówce. Sporym ułatwieniem dla użytkowników jest również brak takich barier architektonicznych, jak np. progi.
Jako elewcję użyto prostych środków: cegły klinkierowej, tynków, w tym takich, które imitują okładziny drewniane. Dużym walorem wnętrza szkoły jest świetlik w holu głównym, który zaprojektowany został jako forum do grupowania się uczniów. Przewidziano w tym miejscu również żywą zieleń.
źródło zdjęcia: dzięki uprzejmości Biura Projektowo-Consultingowego STRUKTURA Sp. z o.o.
Biuro projektowe ściśle współpracowało z akustykiem. Było to nawet konieczne, aby stworzyć jak najlepsze warunki akustyczne. Niektóre pomieszczenia wymagały wyciszenia pogłosu, np. na sali gimnastycznej, a w niektórych należało wzmocnić akustykę, np. w auli o charakterze teatralnym.
Jaka jest Państwa definicja architektury zrównoważonej? To dążenie do pogodzenia wizji architekta, z programem użytkowym inwestora i jego możliwościami finansowymi. Nie jest to łatwe zadanie.