Zespół Szkół w Rzepedzi zaczyna od grafika

Dyrektor Danuta Horodecka-Kotys tak opisuje zasoby swojej szkoły:  -Zespół Szkół w Rzepedzi posiada dwa budynki. W jednym uczą się klasy młodsze szkoły podstawowej, w drugim klasy 3–6 szkoły podstawowej i 1–3 gimnazjum. Każdy budynek wyposażony jest w pracownię komputerową, rzutnik multimedialny, ekran. Ponadto w wielu klasach znajdują się komputery lub laptopy z dostępem do internetu. (…) Zdecydowana większość naszej kadry pedagogicznej to nauczyciele dyplomowani.

 

W tej sytuacji postanowiono zacząć od sporządzenia grafiku dostępu do sprzętu, bowiem „bezkolizyjne korzystanie z pracowni komputerowej lub przenośnego wyposażenia zachęci do prowadzenia zajęć z zastosowaniem TIK tych nauczycieli, którzy w swojej praktyce rzadziej korzystają z posiadanej przez szkołę bazy. (…) Niezwykle ważna okazała się pomoc nauczyciela informatyki – administratora pracowni komputerowej, który udzielił wielu
wskazówek podczas tworzenia grafiku oraz usprawnił działanie i synchronizację sprzętu”.

Grafik oraz wszystkie wprowadzane zmiany były na bieżąco konsultowane z nauczycielami, którzy ostatecznie zatwierdzili je na radzie pedagogicznej. Na tym jednak nie koniec. Żeby lepiej zmotywować i zachęcić nauczycieli do korzystania z TIK, ogłoszony został konkurs na pracę wykonaną przy użyciu multimediów, związaną z obchodami jubileuszu szkoły. A „dalszym krokiem (…) będzie nawiązanie współpracy z Rzepedzkim Ośrodkiem Kultury,
który znajduje się w bliskim sąsiedztwie szkoły i posiada centrum informatyczne”.

Szkoła ponadto chce organizować więcej szkoleń dla nauczycieli i zwiększać zaangażowanie uczniów w zmiany w szkole. Grafik wykorzystania sprzętu w Zespole Szkół w Rzepedzi:

  • pracowni komputerowej w pierwszej kolejności korzysta nauczyciel informatyki podczas zajęć z tego przedmiotu.
  • poza godzinami zarezerwowanymi dla lekcji informatyki z pracowni komputerowej korzystają nauczyciele na zajęciach z różnych przedmiotów, wykorzystując TIK do powtarzania wiadomości, sprawdzianów, wprowadzania nowych treści itp.
  • podczas zajęć świetlicowych uczniowie mogą korzystać z pracowni komputerowej i internetu, przede wszystkim przygotowując się do zajęć lekcyjnych,
  • uczniowie w celach dydaktycznych mogą korzystać z internetu w bibliotece, pod opieką nauczyciela bibliotekarza,
  • w pracowni komputerowej odbywają się zajęcia nadobowiązkowe – kółko informatyczne, wg ustalonego harmonogramu.
  • wszyscy nauczyciele realizujący zajęcia w pracowni komputerowej przestrzegają jej regulaminu,
  • wytypowani uczniowie pomagają nauczycielom utrzymać porządek w pracowni komputerowej i sprawują opiekę nad sprzętem w klasach
  • nauczyciele poszczególnych przedmiotów powinni przynajmniej trzy razy w semestrze przeprowadzić zajęcia z zastosowaniem TIK i potwierdzić to wpisem do dziennika,
  • nauczyciele korzystają z możliwości przeprowadzenia zajęć z zastosowaniem TIK w klasie, wykorzystując dostępny w klasach sprzęt komputerowy i internet, a także sprzęt przenośny: laptopy, ekrany, rzutniki multimedialne,
  • nauczyciele korzystający ze sprzętu, bezpośrednio po zakończeniu zajęć odnoszą go do ustalonego miejsca przechowywania.
 
 

Mocny punkt:

Stworzenie grafiku wykorzystania zasobów sprzętowych znajdujących się we wszystkich budynkach szkoły przyczyniło się do większej dostępności tego sprzętu i jego wydajniejszego użytkowania. Dzięki temu, nauczyciele i uczniowie wiedzą że sprzęt jest dla nich i mogą z niego w każdej chwili skorzystać na przejrzystych zasadach, które wspólnie wypracowali. Ważne jest także wsparcie ze strony administratora pracowni komputerowej, który czuwa nad sprzętem i pomaga użytkownikom. Nie bez znaczenia są także działania motywujące nauczycieli – konkursy nie są wprawdzie idealnym rozwiązaniem dla każdej szkoły, ale często sprawdzają się jako pomocniczy pomysł na pobudzenie kreatywności nauczycieli. Dyrektor musi się zatem wykazać wyczuciem i znajomością stylu pracy swojej kadry pedagogicznej.

Możliwość modyfikacji:

Aby skutecznie wprowadzić nowe technologie do warsztatu pracy całej szkoły, trzeba włączyć w ten proces uczniów. Dobrym pomysłem na początek może być udostępnianie uczniom pracowni komputerowych po lekcjach. Oprócz wielu praktycznych korzyści, to podniesie także poziom odpowiedzialności za szkolny sprzęt – wiedząc, że mogą z komputerów korzystać na przerwach, uczniowie będą o nie lepiej dbać. Także dziennik elektroniczny lub platforma edukacyjna byłyby dobrym kolejnym krokiem.

 

 
 
fot. ideas_flickr_midnightglory_CC BY-NC-ND 2.0
Inspiracje: