Zmiany w 125-letnich murach szkoły

Szkoła Podstawowa nr 58 im. Jerzego Kukuczki, to jedna z najstarszych szkół w Poznaniu. Może się wydawać, że w szkole która powstała 125 lat temu trudno o elastyczną i przyjazną przestrzeń edukacyjną. A jednak szkole z powodzenim udało się wprowadzić liczne zmiany w jej przestrzeni - relacjonuje Krzysztof Jaworski.

Placówka została zbudowana kiedy myślenie o edukacji było w zupełnie innym miejscu niż obecnie. Nauczycielom i uczniom z pomocą wyobraźni udało się jednak wprowadzić zmiany. Po wejściu do szkoły pierwsze wrażenie robi udana ucieczka od syndromu „ściennej lamperii”. Ciągi komunikacyjne wypełnione są większymi i mniejszymi tablicami, plakatami i pracami uczniów. Czasami niektóre z nich podwieszone są na sznurach, pod sufitem. Wszystkie ekspozycje sprawiają wrażenie stworzonych przez samych uczniów, brak w nich sztucznej symetryczności, a widoczna jest naturalność i dynamiczność. Wygląda to tak, jakby pełnoprawnymi gospodarzami tej przestrzeni byli uczniowie.

Ważnym elementem budującym przestrzeń placówki są drzwi do klas, które posiadają wmontowane szyby. Dzięki temu zabiegowi to, co dzieje się w salach lekcyjnych nie pozostaje zamknięte w czterech ścianach.  Niewielka zmiana, którą warto zinterpretować w bardzo pozytywny i budujący sposób. W takiej perspektywie nie jest to narzędzie kontroli, a może stać się zaproszeniem do współodpowiedzialności wszystkich uczestników życia szkoły.

Kolejnym ważnym elementem przestrzeni jest pokój nauczycielski. Nie ma w nim klasycznego układu z długim stołem i krzesłami. Wchodząc do wnętrza tego pomieszczenia można poczuć się jak w miejscu stworzonym do współpracy. Jasne i wygodne sofy i fotele  skupione są wokół okrągłych stolików. Taka organizacja przestrzeni pozwala odpocząć oraz pracować w grupach nad szkolnymi projektami. Daje też duże szanse na organizację przestrzeni w zależności od aktualnych potrzeb grona pedagogicznego.

Specyfika budynku w którym znajduje się szkoła związana jest z łącznikiem z salą gimnastyczną. Miejsce to zostało wykorzystane do zorganizowania stacjonarnych stanowisk komputerowych. W czasie wolnym od zajęć lub przerw uczniowie mogą korzystać z dostępnego oprogramowania oraz Internetu. W drugiej części łącznika, pełniącej funkcje dużego holu, znajdują się rozkładane krzesła, które również dowolnie można układać, przez co przestrzeń może zostać zaaranżowana zależnie od potrzeb. Dostępny jest ekran oraz mobilne laptopy dzięki którym mogą odbywać się tam regularne zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze lub dodatkowe.

Szkolne zakamarki wykorzystane są do przechowywania przez uczniów pomocy dydaktycznych i przyborów do lekcji wychowania fizycznego. Jasne regały z kolorowymi skrzyniami dopełniają bardzo domowy i otwarty klimat szkoły.

Wszystkie te większe i mniejsze rozwiązania pokazują, że w każdej sytuacji lokalowej szkoła może stać się miejscem przyjaznym, elastycznym, dynamicznym i otwartym. Stare mury szkoły zostały oddalone przez przełamanie schematu myślenia związanego z ładem i porządkiem. Domowy i mobilny charakter rozwiązań otwiera szkołę na nowe możliwości i rozwiązania. Pomimo wiekowego budynku przestrzeń placówki wspiera nowoczesne podejście do zarządzania i tworzenia społeczności szkolnej.

 

nadesłał Krzysztof Jaworski

 
Inspiracje: