Zmiany w LO im. Mikołaja Kopernika w Iłży

Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Iłży zdecydowało się na wdrożenie usługi Office 365. Wprowadzona zmiana dotyczyła przestrzeni wirtualno-technologicznej.

 

Głównym celem wdrożenia było ujednolicenie adresów poczty elektronicznej nauczycieli i uczniów oraz ułatwienie kontaktowania się rodziców uczniów z nauczycielami. Wprowadzenie „służbowych” adresów służyło także promocji oficjalnej domeny internetowej, którą posługuje się szkoła. Zadecydowano o skorzystaniu z oferty, którą skierowała do szkół firma Microsoft. Usługa początkowo nosiła nazwę Live@Edu, zmieniona następnie na Office 365 Education. Na stronach internetowych znajdowały się szczegółowe instrukcje opisujące kolejne etapy uruchomienia usługi. Uruchomienie usługi zostało wykonane przez nauczyciela informatyki.

Wszyscy nauczyciele i uczniowie w szkole otrzymali adresy w formacie: imie.nazwisko@loilza.pl. Kontaktowanie się wśród członków szkolnej społeczności stało się proste. Nie trzeba było już zastanawiać się jaki adres mailowy posiada adresat. Dodatkowo powstały adresy dla poszczególnych klas. Nauczyciel gdy potrzebował wysłać informację do wszystkich uczniów z klasy, wysyłał jedną wiadomość na adres klasy. Ten sposób rozsyłania informacji nauczyciele wykorzystują np. do wysyłania dodatkowych zadań.

Dodatkową zaletą korzystania z Office 365 była możliwość łatwego udostępniania dokumentów oraz wspólnej pracy nad nimi. Ułatwia nauczycielom na wspólne redagowanie dokumentów szkolnych. Środowisko daje dostęp do wersji programów pakietu biurowego poprzez przeglądarkę internetową. Pozwala na edycję dokumentów przy użyciu dowolnego komputera, z dostępem do Internetu. Nie jest konieczne, by posiadał zainstalowany pakiet biurowy.

Uczniowie bardzo szybko nauczyli się zasad pracy nad udostępnionymi dokumentami. Od tej pory mogli swobodnie przygotowywać prezentacje podczas pracy nad projektami, bez konieczności spotykania się w szkole. To bardzo istotna funkcjonalność, gdyż wielu uczniów dojeżdża i zaraz po zakończeniu zajęć, opuszcza miejscowość, w której znajduje się szkoła. Zastosowane środowisko pozwala im na łatwą współpracę poprzez sieć internet nad zadaniami u siebie w domu.


Odpowiedzialnymi za wprowadzenie opisanej zmiany byli: dyrektor szkoły i nauczyciel informatyki. Uczniowie pomagali w przygotowaniu list osób z poszczególnych klas, które pozwalały na zaimportowanie plików i grupowe dodawanie użytkowników.

Zmiana została przeprowadzona bez konieczności ponoszenia kosztów - usługa jest dostępna dla szkół nieodpłatnie. Koszt związany z utrzymaniem własnej domeny i tak już był wcześniej ponoszony przez szkołę, w związku z funkcjonowaniem oficjalnej strony internetowej.

Uruchomienie nowej usługi zajęło kilka dni, które potrzebne są m.in. na zweryfikowanie powiązania domeny z instytucją edukacyjną. Samo zakładanie kont i wdrożenie usługi wśród kilkuset uczniów i nauczycieli trwało przez około dwa tygodnie. Uczniowie zostali zapoznani z usługą podczas zajęć informatyki, zaś nauczyciele podczas wewnątrzszkolnego szkolenia. 

 

Co mnie i szkole dała ta zmiana? Jakie korzyści wynikają ze zmiany i dla kogo?

Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele dzięki zmianie rozwijają swoje kompetencje informatyczne. Uczniowie stosują narzędzie TIK w zakresie rozwoju kompetencji uczenia się. Dzięki wprowadzeniu usługi Office 365 w LO im. M. Kopernika w Iłży uległa znacznemu uproszczeniu możliwość komunikowania się wewnątrz społeczności szkolnej. Możliwy stał się również dostęp do podstawowych programów pakietu biurowego dla wszystkich, poprzez przeglądarkę internetową. Zastosowane rozwiązania ułatwiają pracę grupową nad zadaniami i dokumentami zarówno uczniom, jak i nauczycielom.

 

nadesłał Robert Celuch

fot. 365_flickr-brianjmatis_CC BY-NC-SA 2.0

Inspiracje: