Liderem projektu "Przestrzenie edukacji 21.
Otwieramy Szkołę!" jest:
Aktualności
Nie dyskryminuj, nie bądź obojętny!
Grupa uczniów z Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Chorzowie realizując projekt dla Amnesty International i badając przestrzeganie praw człowieka zauważyła, że osoby niepełnosprawne ruchowo, a także matki z dziećmi w wózkach nie mogą się swobodnie poruszać po mieście. Nie jest to tylko problem wysokich krawężników, ale także brak dostosowanych przejść podziemnych w strategicznych częściach miasta, co już jest poważnym naruszeniem praw tych osób i ich dyskryminacją.
Uczniowie pod opieką nauczycielki, pani Zofii Cofałki, przygotowali happening miejski - chcieli zwrócić uwagę na ten problem społeczności lokalnej i władzom miasta. Happening przeprowadzono przy jednym z głównych węzłów komunikacyjnych - to jedno z miejsc, w którym brakuje podjazdu dla wózków, a jedyna droga z przystanku do centrum miasta prowadzi przez niedostosowane przejście podziemne. Osoby poruszające się na wózku, czy matki z dziećmi w wózkach, nie mają żadnej możliwości przedostania się do centrum.
Happening przygotowało 10 osób. Jedna z nich usiadła na wózku inwalidzkim i wraz z pchającą wózek koleżanką prosiła przechodniów o pomoc w przedostaniu się na druga stronę ulicy. Jednocześnie reszta uczestników obserwowała scenę z pewnej odległości i reagowała aplauzem na działania przechodniów, którzy próbowali pomóc, rozwijając przy tym transparent z hasłem „Brawo!!!” lub krytyką tych przechodniów, którzy byli obojętni, albo rozwijała transparent „Nie dyskryminuj, nie bądź obojętny”, jednocześnie wykrzykując tę maksymę przez sprzęt nagłaśniający.
źródło: Flickr, Comrade Foot, CC BY-SA 2.0
Podczas happeningu rozdawano ulotki i zbierano podpisy pod petycją do Prezydenta Miasta, w której zwrócono uwagę władz na dyskryminację i trudności życia codziennego osób niepełnosprawnych. Dodatkowo całość akcji została nagrana i zamieszczona w Internecie.
Happening jest akcją, którą można przeprowadzić w różnoraki sposób. Wszystko zależy od tego, ile jest chętnych osób, jakimi środkami dysponujemy, w jakim stopniu chcemy zaangażować w akcję społeczność lokalną. Można, jak w tym przypadku, zaaranżować małe przedstawienie, zrobić duży teatr uliczny, czy przejść pochodem ulicami miasta. Podczas tych akcji zazwyczaj rozdajemy ulotki, pokazujemy transparenty. Akcje tego typu są nastawione na zwrócenie uwagi przechodniów na dany problem, czy zagadnienie. Zazwyczaj są to akcje wymagające bardzo małych nakładów finansowych i można je przeprowadzać praktycznie w odniesieniu do każdego zagadnienia, które chcemy nagłośnić. |
oprac. na podstawie publikacji
stworzonej przez liderów i liderki „Szkoły Tolerancji”, programu edukacyjnego CEO,
pomagającego wprowadzać na lekcje elementy edukacji antydyskryminacyjnej.