Wykorzystanie zasobów informatycznych

Szkoła w Nowym Tomyślu w ramach poprawy infrastruktury zdecydowała się na efektywniejsze wykorzystanie zasobów informatycznych i zapewnienie uczniom i nauczycielom stałego dostępu do internetu.

Drugim krokiem było zadbanie o usługi usprawniające pracę w szkole, czyli zapewnienie nauczycielom, uczniom i rodzicom dostępu do e-dziennika połączonego ze szkolną platformą edukacyjną, dostępu do portali: nauczyciel.pl, gim-plus czy usługi Live@Edu, e-świadectw, e-sekretariatu. Dyrektor tak podsumowuje wprowadzenie planu: „Coraz więcej zajęć lekcyjnych prowadzimy z wykorzystaniem kilkunastu tablic interaktywnych, powołaliśmy oddziały tzw. e-klas z rozszerzonym nauczaniem matematyki i informatyki, wykorzystujące netbooki i tablety w relacjach 1:1, zachęcamy do pracy metodą projektu z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, nasi uczniowie uczestniczą w krajowych i międzynarodowych projektach edukacyjnych. W zarządzaniu wykorzystujemy telefonię IP, system monitoringu oparty o serwery wizyjne, a administrowanie szkołą odbywa się w oparciu o narzędzia i oprogramowanie, które dostępne jest dla nauczycieli, kadry kierowniczej i pracowników administracji i obsługi szkoły. Ważnym elementem zarządzania jest też zarządzanie samą zmianą – monitorowanie potrzeb, wykorzystania oraz skutków wprowadzanych zmian oraz ich wpływu nie tylko na atrakcyjność zajęć, ale także na efekty kształcenia”.

 

źródło: Platforma programu "Szkoła z klasą" 

 

 

Taka koncepcja e-szkoły jest możliwa do realizacji dzięki:

  • budowaniu pozytywnego klimatu wokół wykorzystywania TIK w pracy dydaktycznej poprzez tworzenie różnorodnej i bogatej oferty szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych oraz samokształcenia dla nauczycieli;
  • poszukiwaniu sprzymierzeńców do realizacji przyjętej koncepcji w środowisku zewnętrznym szkoły – wśród rodziców, samorządu, firm komputerowych, mediów itp.;
  • uczestnictwie w zewnętrznych projektach popularyzujących wykorzystanie TIK w edukacji, np. e-Szkoła Wielkopolska – Moja Wielkopolska, Connecting Classrooms, Partners in Learning;
  • organizowaniu corocznych, ogólnopolskich konferencji administratorów szkolnych sieci komputerowych „KASSK”;
  • powołaniu oddziałów e-klas z rozszerzonym zakresem nauczania matematyki i informatyki oraz zwiększonym wykorzystaniem narzędzi informatycznych w edukowaniu uczniów.

 

źródło: Platforma programu "Szkoła z klasą" 

 

Rozmieszczenie stałego sprzętu komputerowego zostało zaplanowane w szkole w taki sposób, aby przynajmniej w jednej pracowni danego przedmiotu znajdowała się tablica interaktywna z rzutnikiem wraz z możliwością przyłączania innych urządzeń zewnętrznych: wizualizera, odtwarzacza CD itp. Stwarza to możliwość rotacji nauczycieli uczących tego samego przedmiotu, tak aby każdy uczeń mógł być objęty nauczaniem z wykorzystaniem TIK. Ustalenia dokonywane są przez samych zainteresowanych nauczycieli w zespołach przedmiotowych i wprowadzane na stałe do tygodniowego rozkładu zajęć.

 

Mocne strony projektu z punktu widzenia szkoły:

  • szeroki dostęp nauczycieli do urządzeń, które są „na wyciągnięcie ręki”.
  • możliwość samokształcenia nauczycieli, współdziałania i wymiany doświadczeń w zakresie wykorzystania TIK, także w sposób nieformalny, na co dzień.
  • możliwość przygotowania zajęć w domu na sprzęcie wypożyczonym ze szkoły wg ustalonych kryteriów.
  • zróżnicowana oferta sprzętu komputerowego, stosowanie różnego oprogramowania zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli.
  • możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi placówkami i udziału w najbardziej liczących się projektach zewnętrznych, konferencjach i szkoleniach w kraju i za granicą.
 
 
 
Mocne strony: 
 
Plan włączania w życie tej szkoły TIK był możliwy ponieważ gimnazjum zadbało wcześniej o wsparcie partnerów spoza placówki oraz o to, aby być na bieżąco z możliwościami uczestnictwa w międzyszkolnych projektach. Ważnym krokiem było także zorganizowanie konferencji dla administratorów szkolnych sieci komputerowych – dzięki temu wśród nauczycieli wzrosła świadomość potrzeby stosowania technologii informacyjnych w procesach nauczania i zarządzania oświatą. Ważne także, że zmiany przyniosły – poza udogodnieniami dla nauczycieli czy administracji szkoły – poprawę oferty edukacyjnej dla uczniów: powstały e-klasy i rozpoczęto pracę na platformach edukacyjnych.
 
 
Możliwości modyfikacji praktyki:
 
Kolejnym krokiem w szkole, w której TIK jest tak bardzo obecny, może być nadanie formom edukacji online charakteru zwartego, monitorowanego systemu. Chodzi o to, żeby działania edukacyjne prowadzone na różnego rodzaju platformach (Gimplus, E-nauczyciel, Wsipnet itp.) nie stanowiły czegoś wyjątkowego, ale były codzienną formą pracy. Tylko wtedy uczniowie zaczną je traktować w sposób tak samo oczywisty, jak traktują swoje zeszyty czy książki. Uczynienie innowacyjnych działań standardem pracy jest zawsze największym wyzwaniem dla szkół.
 
 
Inspiracje: