Liderem projektu "Przestrzenie edukacji 21.
Otwieramy Szkołę!" jest:
Aktualności
Przyjazne miejsce do nauki i nauczania
W związku z powiększającą się liczbą uczniów, w Szkole Podstawowej Northbury w Londynie dobudowano kolejne, czwarte skrzydło do już trzech istniejących. Oryginalny budynek został wybudowany w 1897 roku a jego „zamknięcie” czwartym skrzydłem zostało zrealizowane w technologii budynku niskoemisyjnego (ekologicznego) i spełniającego standardy XXI wieku - relacjonuje Agnieszka Czachowska.
Przy rozbudowie użyto materiałów ekologicznych, trwałych i łatwych w montażu. Budynek posiada zielony dach z kolektorami słonecznymi na ciepłą wodę, naturalny system wentylacji – chłodzący w ciepłe dni i ogrzewający z pełnym odzyskiem ciepła w zimie. Struktura budynku jest w szkielecie drewnianym i z drewnianymi podłogami. Za rozwiązania ekologiczne budynek otrzymał certyfikat BREEAM (wielokryterialny system oceny jakości budynków) na poziomie bardzo dobry.
Klasy zostały zaprojektowany, tak aby stworzyć wysokiej jakości przestrzeń do nauki. Aranżacja wnętrz pozwala na dowolne jej organizowanie. Wysokie okna (3 metrowej wysokości i 8 metrowej szerokości) zapewniają naturalne oświetlenie nawet w najdalszych zakątkach klasy i jednocześnie ogranicza konieczność używania światła sztucznego. Odpowiednia wysokość klas pozwala na utrzymanie dobrej jakości i ilości powietrza. Wentylacja jest sterowana ręcznie poprzez otwieranie okien w pozycji horyzontalnej i daje nauczycielowi możliwość pełnej kontroli nad ilością wpuszczanego powietrza. Ogrzewanie zapewnione jest poprzez system ciepłego powietrza, a czujniki nad podczerwień zabezpieczają pomieszczenie przed ogrzewaniem gdy nikogo nie ma w klasie. W zimie ciepło jest odzyskiwane, aby zredukować zużycie energii. Specjalne filtry w szybie okien pozwalają na przenikanie światła dziennego, ale nie powodują przegrzania klas, zwłaszcza w czasie dni słonecznych. Klasy wyposażone są w żaluzje pionowe, które można regulować i tym samym kontrolować dopływ światła. Dobre warunki akustyczne, bez nadmiernego pogłosu osiągnięto dzięki zastosowaniu na sufitach płyt gipsowo-kartonowych oraz akustycznych okładzin ściennych i wyłożeniu wykładziną podłogi. Oprawy oświetleniowe są dobrze wkomponowane w sufit, a instalacje elektryczne są ze sobą zintegrowane, to znaczy, że nie są widoczne żadne kable lub przewody. Ściany i szafy pokryte są specjalnym materiałem, do którego można przypinać prace uczniów.
Wskazówki dla naśladowców: warto uwzględnić aspekty środowiskowe w projekcie i użytych materiałach, gdyż wpływają one nie tylko na ochronę środowiska ale też na jakość nauczania i zdrowie użytkowników przestrzeni. |
Poprzez naukę w ekologicznym budynku uczniowie nabyli wiedzę dotyczącą używania ekologicznych materiałów, oszczędności energii, ochrony środowiska, mają też sposobność uczyć się w klasach, które dają możliwość wypróbowania różnych metod uczenia się.
Co szkole dała ta zmiana i jakie korzyści z niej wynikają?
Zastosowane rozwiązania powodują, że klasy posiadają spokojne i atrakcyjne miejsce do nauki. Dobra wentylacja oraz świtało dzienne pomagają uczniom zachować koncentrację. Dobra akustyka natomiast zapewnia to, że nauczyciele nie muszą wysilać głosu a uczniowie i tak ich usłyszą. Dzięki rozbudowie i zastosowaniu 2 wind cała szkoła została w pełni dostosowana do użytkowania przez osoby niepełnosprawne.
nadesłała Agnieszka Czachowska
fot. brioso.Flickr CC BY-NC-SA 2.0